Narciarstwo alpejskie

Narciarstwo alpejskie, zwane także zjazdowym to jedna z form narciarstwa, obok na przykład narciarstwa klasycznego (na które składają sie biegi i skoki narciarskie) czy narciarstwa dowolnego.

Polega ono na jak najszybszym zjechaniu z ośnieżonego stoku na nartach, które do butów przymocowane są specjalnymi wiązaniami. Najczęściej zawodnicy stosują również kijki, które ułatwiają start i manewrowanie. Sport ten może być uprawiany wyczynowo, jak i rekreacyjnie, a wśród amatorów jest najpopularniejszą formą narciarstwa. Narty były znane od tysięcy lat. Pochodzą prawdopodobnie z Azji Środkowej, a do Europy sprowadzili je Lapończycy. Jednak jako sport, a nie środek transportu, narciarstwo zaczęło się rozwijać dopiero pod koniec XIX wieku.

Narciarstwo alpejskieKolejnym kamieniem milowym dla narciarstwa alpejskiego było wynalezienie wyciągu narciarskiego w latach trzydziestych XX wieku. Po tym wydarzeniu jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się nowe techniki jazdy, które miały zmniejszać czas przejazdu, a co za tym idzie zapewnić wygraną w konkursach. Najważniejsze w wyczynowej jeździe na nartach jest niewytracanie prędkości podczas zakrętów, w związku z tym ten element jazdy doczekał się różnych technik.

Techniki w narciarstwie alpejskim

Za przykładowe i bardzo popularne posłużą nam: pług i carving. W skręcie pługowym zawodnik pozwala dolnej narcie ześlizgnąć się, dzięki czemu wycina ona w śniegu łuk o zamierzonej długości.

W carvingu zaś narciarz wykorzystuje łukowatą krzywiznę krawędzi nart. Nie pozwala na uślizg dzięki czemu nie traci prędkości. Nie używa się w nim kijków, za to istnieją różne rodzaje bramek. Zawodnik sam wybiera, przez które bramki przejedzie (te najwyżej punktowane oddalone są znacznie od osi toru), a jego wybór wraz z osiągniętym czasem mają wpływ na ostateczną punktację.

Konkurencje w narciarstwie alpejskim

Wszystkie wyczynowe konkurencje w narciarstwie zjazdowym łączy zasada jak najszybszego zjazdu i przejazdu przez wszystkie bramki (których szerokość zależy od konkurencji).

Slalom i Slalom Gigant to konkurencje techniczne, gdzie większą rolę niż szybkość odgrywa dokładność pokonywania bardzo wąskich bramek. W obu tych konkurencjach rozgrywa się dwa przejazdy, a ich czasy są sumowane.

Super Gigant to już konkurencja szybkościowa, zawodnik mija dużo większe bramki, dużo większa jest też różnica poziomów między startem i metą. Każdy zawodnik ma tylko jeden przejazd.

Zjazd to najszybsza i najbardziej widowiskowa konkurencja narciarstwa alpejskiego. Podczas niej zawodnicy osiągają prędkości dochodzące do 150 km/h, a także wykonują długie, efektowne skoki. Bardzo szerokie bramki rozstawione są rzadko, by tylko wyznaczać trasę, a nie utrudniać zadanie zawodnikowi. Rozgrywa się jeden przejazd.

Istnieje jeszcze Kombinacja, kiedy zawodnicy jednego dnia rozgrywają zjazd, a drugiego slalom. Wyniki są sumowane, dzięki czemu kombinacja jest bardzo wszechstronną konkurencją.

We wszystkich konkurencjach narciarstwa alpejskiego wymagane jest noszenie ochronnego kasku. Nie ważne czy ścigamy się o złoto czy robimy to rekreacyjnie.

 

Leave a Reply